DAF Truck
Obecnie mało kto wyobraża sobie tak zwaną wielką siódemkę bez DAFa. Ten holenderski producent samochodów ciężarowych wypracował sobie bardzo mocną pozycję po tym, jak udało mu się wyjść z problemów, w które wpadł pod koniec XX wieku. DAF to jeden z liderów rynku europejskiego, jeśli mowa o sprzedaż ciągników siodłowych, które są specjalnością tego producenta.
DAF — historia marki
DAF ma naprawdę bogatą historię i składa się na nią produkcja przeróżnych pojazdów, zaczynając od aut osobowych, po ciężarowe, które ostatecznie stały się specjalnością marki. Do założenia DAFa doszło w roku 1928 i dokonał tego Huub van Doorne. Wtedy był to warsztat samochodowy, który nazywał się Commanditaire Vennotschap Huub van Doorne’s Machinefabriek. Jego założenie było z kolei możliwe dzięki Huengesowi, czyli dyrektorowi browaru, któremu van Doorne kilkukrotnie naprawiał auto, przez co zdecydował się na pożyczenie mu pieniędzy.
Niedługo później do Huuba van Doorne’a dołączył jego brat, czyli Wim van Doorne, przez co zmieniono nazwę tego przedsiębiorstwa na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek. To właśnie od tej nazwy pochodzi skrót DAF, pod którym ta holenderska marka znana jest do dziś. Początki produkcji ciężarówek miały miejsce przed II wojną światową, gdy firma DAF wykonywała prototypy dla wojska. Na dobre rozpoczęła jednak ona swoją działalność związaną z produkcją pojazdów dopiero po wojnie.
Wtedy van Doorne znalazł szansę dla swojej firmy w produkcji ciężarówek oraz luksusowych aut, które były bardzo rzadko spotykane w okresie powojennym. Dlatego już w 1949 roku DAF rozpoczął budowanie samochodów ciężarowych, autobusów czy też przyczep. Na auta trzeba było jednak poczekać. Znacząco w ich stworzeniu pomógł pomysł, na który Huub van Doorne wpadł, gdy obserwował pracę maszyn w fabryce. Wtedy stwierdził on, że świetnym pomysłem będzie zastosowanie w konstrukcji samochodów przekładni pasowej. W ten sposób już w 1955 stworzył on projekty samochodów osobowych.
Pierwszym samochodem był DAF 600. Korzystał on z dwucylindrowego silnika, a znakiem rozpoznawczym tego auta, jak i wszystkich innych stworzonych przez DAFa, była bezstopniowa przekładnia automatyczna Variomatic. DAF nie pozostał jednak długo przy produkcji aut. Niedługo po jej rozpoczęciu firma zdecydowała się na sprzedaż działu zajmującego się osobówkami szwedzkiej firmie Volvo, która wykorzystując projekty DAFa stworzyli bardzo udane modele.
DAF skupił się wtedy jeszcze bardziej na pojazdach użytkowych. Od 1976 roku stały się one jedynymi rodzajami samochodów, które były wytwarzane w fabrykach należących do holenderskiej firmy. Pierwszym poważnym sukcesem na rynku międzynarodowym była konstrukcja taka jak DAF 2600, która sprzedała się w naprawdę dużej liczbie egzemplarzy. Znacznie ważniejsza była jednak seria 95, która powstała w 1988 roku. Tamten okres niejako stworzył dzisiejszy obraz marki.
Wpierw DAF połączyło się z firmą Leyland Trucks, która pochodziła z Wielkiej Brytanii. W ten sposób stworzona została spółka DAF NV, która od samego początku była notowana na holenderskiej giełdzie. Efektem połączenia było między innymi to, że na rynkach globalnych pojazdy spółki były oferowane pod marką DAF, lecz na Wyspach Brytyjskich spotkamy auta pod nazwą Leyland DAF. W tamtym czasie DAF zajmował się również jego sportem, a jego ciężarówki brały udział w Rajdzie Dakar. Udało się jej odnieść nawet sukces w roku 1987, gdy Jan de Rooy za kierownicą zwyciężył w klasie ciężarówek. Kolejny rok nie był jednak tak udany. Doszło w niej do wypadku, w którym zginął Kees Van Loevestijn, czyli jeden z kierowców DAFa, a także dwie inne osoby. Przez to holenderska marka wycofała się z tamtej edycji Rajdu Dakar.
Niedługo po przejęciu Leyland Trucks spółka DAF NV ogłosiła jednak upadłość. Doszło do tego w 1993 roku i w ten sposób rozdzielono ją na trzy firm. LDV Limited zajmujące się produkcją vanów, a także Leyland Trucks i DAF Trucks. Ostatecznie DAF Trucks trafiło w 1996 roku ręce amerykańskiego koncernu Paccar, który posiada również innych producentów samochodów ciężarowych takich jak Kenworth czy też Peterbilt. Marki te znane są jednak przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. DAF połączył się również ponownie z Leyland Trucks, gdyż firma ta została zakupiona przez Paccara zaledwie dwa lata później, czyli w 1998 roku.
Rozwój marki w zakresie oferty dla transportu drogowego
DAF swoją ofertę rozwijał przez długie lata i przede wszystkim stawiał na najbardziej popularne samochody ciężarowe powyżej 16 ton. Auta z tego segmentu wielokrotnie zdobywały tytuły Samochodu Ciężarowego Roku, a jako pierwszemu udało się to modelowi DAF 95 w 1988 roku.
10 lat po premierze DAFa 95 holenderska marka wprowadziła nową linię samochodów ciężarowych oznaczanych jako DAF XF, która kontynuowana jest do dziś. Pierwszym modelem z tej linii był DAF 95XF, który podobnie jak poprzednik zdobył tytuł Samochodu Ciężarowego Roku, do czego doszło w roku 1997. Udało się to między innymi dzięki nowoczesnej jednostce napędowej o pojemności 12,6 litrów. Model ten spotykany jest także jako DAF XF95, a taką nazwę nosi od faceliftingu w 2002 roku.
Kolejną bardzo ważną premierą był DAF XF105, czyli następca udanego DAFa XF95. Ta ciężarówka została zaprezentowana w 2005 roku, a produkcję rozpoczęto w roku 2006. Model ten był na tyle udany, że zdobył on tytuł Samochodu Ciężarowego ROku 2007. W to spory wkład miały jednostki napędowe spełniające normy Euro 4 i Euro 5, a także znacznie wygodniejsza kabina, która przeszła sporą modernizację.
Najnowsza generacja DAFa XF otrzymała nazwę DAF XF106 i zadebiutowała w 2013 roku. Ponownie doszło w niej do zmodernizowania kabiny, a także unowocześnienia gamy jednostek napędowych, które spełniają od wtedy normy Euro 6. Dodatkowo są one bardzo trwałe, gdyż ich żywotność szacuje się na 1,6 miliona kilometrów.
Nowe technologie oraz rozwiązania w zakresie ekologii
Obecny czas dla producentów samochodów ciężarowych jest niezwykle istotny w kontekście ich przyszłości. Transport uznaje się za jeden z głównych powodów, przez co muszą oni intensywnie pracować nad coraz bardziej ekologicznymi rozwiązaniami, by zmniejszyć ilość szkodliwych związków emitowanych przez samochody ciężarowe. Dlatego DAF oferuje między innymi pojazdy elektryczne.
Z napędem elektrycznym są dostępne modele DAF CF oraz DAF LF, które służą przede wszystkim do dystrybucji lokalnej, a także transportu na krótkich dystansach. Świetnie sprawdzają się przede wszystkim w rozwożeniu towarów po centrach miast, gdyż w żadnym stopniu nie przyczyniają się one do ich zanieczyszczenia.
W przyszłości DAF planuje również wprowadzenie opcji elektrycznych do flagowego typoszeregu DAF XF. Aby to jednak było możliwe, konieczne jest opracowanie bardziej wydajnych baterii tak, by ten duży samochód ciężarowy miał zasięg pozwalający na transport na dłuższych dystansach.
Sprzedaż marki w ostatnich latach i w 2022 roku
DAF to jeden z liderów w Europie, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów ciężarowych. Zajmuje on czołowe pozycje w wielu państwach w tym Polsce. Najnowsze dane w tej kwestii pochodzą z 2021 roku. W nim DAF sprzedał 7 438 sztuk pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton. Dało mu to udział rzędu 24,36%. Patrząc tylko na ciągniki i wykluczając z listy podwozia, to DAF również jest pierwszy z udziałem rzędu 25,89%, dzięki sprzedaży 6 445 sztuk.
Nieco niżej DAF plasuje się w liczbie sprzedanych podwozi powyżej 16 ton. W tym zestawieniu holenderski producent zajmuje bowiem trzecią pozycję, przegrywając z MANem i Scanią. Mimo tego posiada on 17,12% udziałów w tym rynku, dzięki sprzedaniu 903 takich pojazdów. Kiepsko DAF wypada na dość specyficznym rynku pojazdów od 3,5 do 16 ton. Takich aut DAF sprzedał 110 sztuk, co dało mu 4,44% udziału w rynku.
DAF liderem został nie tylko w Polsce. W Niderlandach posiada on bowiem aż 28,5% udziału w rynku. W Wielkiej Brytanii wynik ten to aż 29,4%, na Węgrzech 24,8%,w Bułgarii 23,8%, a w Portugalii 19%. Na całym europejskim rynku samochodów ciężarowych powyżej 16 ton DAF ma z kolei 15,9% udziału.