MAN Truck
MAN to jeden z producentów należących do tak zwanej wielkiej siódemki, czyli do największych marek samochodów ciężarowych w całej Europie. Jest to niemiecka firma, która wywodzi się z Bawarii i spośród wszystkich znaczących europejskich producentów może ona posiadać jedną z najbogatszych historii oraz tradycji. Obecnie posiada ona bogatą ofertę samochodów ciężarowych oraz autobusów miejskich i międzymiastowych.
MAN — historia marki
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że koncern MAN to jedna z najstarszych spółek na świecie i najstarsza, która jest notowana na niemieckiej giełdzie. Historia jej powstania jest jednak dosyć pokręcona, gdyż firma MAN powstała de facto dopiero pod koniec XIX wieku, a sam koncern założono w roku 1758.
Tak duży wiek koncernu MAN wynika z tego, że przejął on większościowe udziały w firmie MAN, a następnie przyjął jej nazwę. Sam koncern wywodzi się z miasta Oberhausen, gdzie w 1758 roku powstała Huta św. Antoniego, która zajmowała się produkcją przeróżnych maszyn. W 1873 roku koncern ten zmienił nazwę na GHH Gutehoffnungshutte, a w roku 1921 ten koncern przejął większość udziałów w spółce MAN.
Pora na historię spółki MAN przed przejęciem przez GHH. Jej powstanie powiązane jest mocno z Rudolfem Dieslem, czyli wynalazcą silnika wysokoprężnego. Diesel w 1893 zawarł umowę z fabryką z Augsburga, która zajmowała się produkcją maszyn. Rok po zawarciu tej umowy powstał pierwszy prototyp i niedługo później zdecydowano się na to, by połączyć dwie firmy, czyli Fabrykę Maszyn w Augsburgu i Towarzystwo Budowy Maszyn w Norymberdze w celu zwiększenia produkcji.
Do fuzji doszło pod koniec XIX wieku i w ten sposób powstała spółka akcyjna Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg, czyli w skrócie MAN AG. W 1897 roku spółka ta rozpoczęła produkcję jednostek wysokoprężnych o mocy ponad 20 koni mechanicznych, tym samym stając się pierwszą firmą na świecie, która rozpoczęła wytwarzanie tego typu jednostek napędowych. Jednostki te były wykorzystywane na wiele sposobów w tym na przykład w okrętach marynarki wojennej takich jak pancernik „Prinzregent Leopold”.
Bardzo ważnym momentem w historii spółki MAN AG było wcześniej wspomniane przejęcie jej przez koncern GHH Gutehoffnungshutte w 1921 roku. Zaledwie rok później z kolei MAN otrzymał dostęp do bardzo ważnego wynalazku, jakim była pompa wtryskowa do silnika diesla, która została opracowana przez firmę Bosch oraz przez nią produkowana. Zaledwie rok po tym wynalazku, czyli w roku 1923 MAN stworzył swoją pierwszą ciężarówką napędzaną silnikiem diesla, a dwa lata później rozpoczęła się produkcja seryjna.
W latach 20. oraz 30. XX wieku dość ważną część działalności stanowiło sprzedawanie licencji na produkcję silników Diesla. Te zostały zakupione przez wielu producentów samochodów, a po zakończeniu II Wojny Światowej były chętnie kupowane przez firmy pochodzące z państw socjalistycznych.
Spory rozwój MAN zaliczył w drugiej połowie XX wieku. Wtedy ten niemiecki koncern przejął wiele przedsiębiorstw, które specjalizowały się w produkowaniu samochodów użytkowych, tym samym zyskując dostęp do nowych fabryk, czy też wykwalifikowanych pracowników, którzy byli w stanie pomóc w rozwoju oferty aut użytkowych. W ten sposób MAN AG przejął spółki Bussing oraz OAF-Graf & Stift w 1971 roku.
Znacznie ważniejsze były jednak kolejne przejęcia. W 1989 MAN AG przejął część spółki Steyr-Daimler-Puch, która produkowała ciężarówki sprzedawane pod marką Steyr. 10 lat później, czyli w roku 1999 koncern MAN AG kupił z kolei polską firmę, czyli Zakłady Starachowickie „STAR”. Kolejnym zakupem była spółka Gottlob Auwarter GmbH & Co. KG, która zajmowała się produkcją autobusów i została zakupiona przez MAN AG w roku 2001 roku, a następnie przemianowana na Neoplan Bus GmbH.
W XXI wieku rozpoczął się z kolei proces przejęcia spółki MAN AG. Dokonał tego niemiecki Volkswagen. Ten wielki koncern posiadał około 2008 roku niecałe 30% akcji w spółce MAN AG. Efektem tego było między innymi przejęcie przez MANa spółki Volkswagen Caminhoes e Onibus, która była brazylijskim oddziałem Volkswagena, który zajmował się produkcją ciężarówek, a także podwozi autobusowych. W tym samym roku MAN AG stał się spółką europejską i został przemianowany na MAN SE.
Ostatecznie MAN wpadł całkowicie w ręce koncernu Volkswagen AG. Doszło do tego w 2012 roku, gdy Volkswagen objął aż 75% głosów w całej spółce po tym jak na taki ruch zezwolenie wydała Komisja Europejska, do czego doszło 27 czerwca 2011 roku. Od wtedy Volkswagen posiada dwie duże marki samochodów ciężarowych, czyli szwedzką Scanię oraz niemieckiego MANa.
Rozwój marki w zakresie oferty dla transportu drogowego
MAN zasłynął przede wszystkim z ciągników siodłowych, czyli pełnowymiarowych samochodów dostawczych, które służą do przewozu towarów na długich dystansach. Niemcy wytworzyli wiele uznanych samochodów ciężarowych, które zdobyły nagrody takie jak na przykład wygrane w plebiscycie na Samochód Ciężarowy Roku, który w Europie prowadzony jest od 1976 roku.
Pierwsze auto MANa, które zwyciężyło w tym plebiscycie to MAN 16/19.280, który tytuł najlepszej ciężarówki na kontynencie zdobył w 1978 roku. Następnie sukcesem okazał się Man F90, który wygrał ten plebiscyt w roku 1987. Taki sam sukces odniósł jego następca w roku 1995, a był nim MAN F2000.
Od przełomu XX i XXI wieku MAN wszedł w nową erę nazewnictwa swoich pojazdów. Rozpoczął ją MAN TGA, który do sprzedaży trafił w roku 2000 i podobnie jak swoi poprzednicy zdobył tytuł Samochodu Ciężarowego Roku. Dokładnie taki sam sukces odniósł jego następca, czyli MAN TGX, który wraz z mniejszym MANem TGS zdobył tytuł Samochodu Ciężarowego roku 2008. Od wtedy flagowym modelem MANa jest właśnie TGX, który zdobył nagrodę Samochodu Ciężarowego Roku również w roku 2021, gdy został dość mocno odświeżony.
Obecnie MAN posiada szeroką gamę pojazdów ciężarowych, które dostępne są w wielu konfiguracjach dotyczących DMC, czyli Dopuszczalnej Masy Całkowitej. Najmniejszym modelem jest MAN TGL, który w ofercie jest często pokazywany wraz z MANem TGM, czyli swoim większym bratem. Topowe pojazdy to MAN TGS i TGX. TGS ma nieco większy zakres działań, gdyż pasuje on zarówno do ruchu dalekobieżnego, jak i na place budowy, czy też do dystrybucji lokalnej. MAN TGX jest z kolei typowym ciągnikiem siodłowym, który został stworzony z myślą o ruchu dalekobieżnym.
Nowe technologie oraz rozwiązania w zakresie ekologii
Podobnie jak wszyscy inni producenci, MAN również stara się tworzyć samochody ciężarowe, które są jak najbardziej zaawansowane technologicznie, a przy tym ekologiczne. Należą do nich na przykład systemy kamer 360°, czy też kamer bocznych, dzięki którym maleje ryzyko kolizji z pojazdem lub innym uczestnikiem ruchu, który znajduje się w martwym polu.
W kwestii ekologii MAN oferuje z kolei model MAN eTGM, czyli w pełni elektryczny samochód ciężarowy, który przeznaczony jest do dystrybucji miejskiej. Ma on zasięg rzędu 190 kilometrów, a jego ładowność jest taka sama jak w wypadku spalinowych pojazdów użytkowych.
Sprzedaż marki w ostatnich latach i w 2022 roku
Na ten moment nie ma jeszcze dostępnych danych dotyczącej dokładnej sprzedaży każdego z producentów na rok 2022. Takowe są jednak dostępne, jeśli mowa o roku 2021, który był dla MANa całkiem udany na polskim rynku. Znalazł się on bowiem na podium lub tuż poza nim w każdej z kategorii. Pośród ciągników i podwozi powyżej 16 ton MAN zajął czwartą pozycję za DAFem, Volvo i Mercedesem z wynikiem 4628 sztuk, co przełożyło się na 15,35% udziału w rynku.
Licząc same ciągniki, MAN również jest czwarty z wynikiem 3624 sztuk. Dało to niemieckiej marce udział w rynku rzędu 14,56%. Drugą pozycję MAN zajął jednak na rynku podwozi powyżej 16 ton. Na nim przegrał jedynie ze Scanią i dzięki wynikowi 1004 sztuk zdobył udział w rynku rzędu 19,03%. W rankingu od 3,5 ton do 16 ton MAN zajął także drugie miejsce. Sprzedał on 492 sztuki takich pojazdów i dało mu to 19,84% udziału. Rynek ten został kompletnie zdominowany przez Iveco, do którego należało aż 44,4% rynku.