Południowokoreańska motoryzacja przeszła długą drogę, by znaleźć się w tym momencie, w którym jest obecnie. Był to jednak bardzo długotrwały proces i obejmował on całe mnóstwo etapów. Aktualnie Hyundai ma ugruntowaną pozycję na rynku europejskim. Oferuje on auta z wielu segmentów, które udanie rywalizują ze swoimi rywalami z Europy.
Historia marki
Hyundai Motor Co. Ltd. Zostało założone 29 grudnia 1967 roku. Produkcja pierwszego samochodu w Korei Południowej ruszyła już rok później. Był to produkowany na licencji Hyundai Cortina, który korzystał z licencji Forda sprzedającego przez lata samochód o tej samej nazwie. Pierwszy samodzielnie zbudowany samochód Hyundaia powstał jednak dopiero kilka lat później i miało to miejsce w 1974 roku. Samochód otrzymał nazwę Hyundai Pony i jednocześnie był to pierwszy samochód producenta z Korei Południowej, który trafił na rynki globalne takie jak Europa czy Australia.
Początki Hyundaia były związane z Fordem, z którym producent ten współpracował aż do 1985 roku. Kolejnym ważnym krokiem w historii tego producenta był rok 1999. Wtedy to Hyundai skorzystał na tym, że w spore problemy wpadł inny producent z Korei Południowej, czyli Kia Motors. Hyundai przejął wtedy 51% akcji tej marki i w ten sposób utworzył koncern Hyundai Motor Group, którego siedziba mieści się w Seulu.
Hyundai po przejęciu Kii
Przejęcie Kii było niesamowicie ważnym krokiem z perspektywy dalszej przyszłości Hyundaia, jak i Kii. W ten sposób obu tym markom udało się wspólnie pracować nad wzmocnieniem swojej pozycji na rynku europejskim, który ma ogromne znaczenie dla całej branży motoryzacyjnej. Pierwsze kroki Hyundaia i Kii obejmowały między innymi zawiązanie umowy joint venture z chińskim koncernem BAIC.
Bardzo ważne dla rozwoju Hyundaia i Kii było jednak studio projektowe w Europie. Kia ma tam swoją placówkę w Russelsheim, czyli mieście, które jest ojczyzną Opla. Tam między innymi stworzono model Ceed, który pozwolił Kii nawiązać rywalizację z europejskimi producentami w segmencie kompaktowym. To samo wydarzyło się w wypadku Hyundaia i jego modelu i30, który jest bliźniakiem Kii Ceed.
Niesamowicie istotnym krokiem była również dywersyfikacja oferty, dzięki której Hyundai dziś jest konkurencyjną marką na rynku europejskim. W jej ramach powiększono między innymi ofertę minivanów, ale też stworzono całą strukturę modelową opartą przede wszystkim o auta z segmentu B oraz C.
Sportowe zapędy Hyundaia
Hyundai od 2014 roku postanowił postawić także dość mocno na sport. W tym celu zatrudniono między innymi Alberta Biermanna, czyli byłego wiceprezesa BMW M. W ten sposób powstało przedsiębiorstwo Hyundai N, które jest sportową dywizją tej marki. W jego ramach Hyundai rywalizuje między innymi w WRC, a także WTCC. Dodatkowo na rynek są wypuszczane sportowe wersje modeli i dziś rodzina Hyundai N ma już całkiem sporo członków. Najważniejszym krokiem było jednak stworzenie Hyundaia i30 N, który jest jednym z niewielu dziś dostępnych hot hatchów.
Hyundai H-1
Jednym z najważniejszych samochodów Hyundaia w segmencie aut dostawczych był Hyundai H-1. Samochód ten zadebiutował w 1997 roku. Jest to auto dostawcze z segmentu średniego. W momencie debiutu był on następcą Hyundaia Grace i bliźniakiem dla dostawczaka Mitsubishi, jakim jest model Delica. Pierwszy lifting Hyundai H-1 przeszedł w 2004 roku. Wtedy znacząco zmieniono wygląd pasa przedniego, co obejmowało nowe reflektory, czy też nowy grill. Budowa Hyundaia H-1 na rynki światowe zakończyła się w 2007 roku.
Druga generacja Hyundaia H-1 zadebiutowała w tym samym roku, co skończono budowanie pierwszej, czyli w 2007 roku. Była to samodzielna konstrukcja Hyundaia. Zmiany miały spowodować, że dostawczak z Korei Południowej, będzie znacznie bardziej komfortowy do użytkowania poprzez większą wygodę jazdy, a także co niezwykle istotne większą przestronność. Budowę Hyundaia H-1 zakończono w roku 2021. Auto zostało zastąpione przez Hyundaia Staria. Staria to futurystycznie wyglądające auto dostawcze, które jest dostępne na wybranych rynkach europejskich, a także w niektórych krajach Azji.