Zazwyczaj marki motoryzacyjne dzielą swoje działania zarówno na samochody osobowe, jak i auta dostawcze. Jeżeli jednak producent woli skupić się tylko na jednej z tych sfer, zdecydowanie częściej odrzuci od dostawczaki na rzecz całkowitego skupienia się na pojazdach osobowych. O wiele mniej marek skupia się wyłącznie na pojazdach służących do przewożenia towarów bądź materiałów. W tej grupy jednak znajduje się włoska marka Iveco, która pomimo że tworzy dość specjalistyczne pojazdy, jest szeroko znana na całym europejskim kontynencie.
Historia marki Iveco
Marka Iveco jest stosunkowo młoda, gdyż została ona założona w roku 1975 w malowniczym Turynie. O tym, czym się dokładniej zajmuje, informuje nas sama nazwa przedsiębiorstwa – Iveco to bowiem skrót od Industrial Vehicles Corporation, czyli Korporacji Pojazdów Przemysłowych. Od razu więc jak na dłoni widać, w czym trudni się ta firma.
Iveco zawdzięcza swoją anglojęzyczną nazwę faktowi, iż marka powstała w wyniku połączenia się kilku innych producentów, a dokładniej rzecz ujmując – ich działów samochodów dostawczych i ciężarowych. Udziały w Iveco na samym początku posiadał bowiem Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Unic oraz mało znana firma Magirus-Deutz z Niemiec. Najważniejszym udziałowcem był jednak Fiat, który posiadał aż 80 procent akcji spółki. Pięć lat po założeniu marki Fiat postanowił jednak odkupić od innych udziałowców resztę akcji i stał się jedynym właścicielem marki Iveco.
Iveco jest w rękach Fiata do dziś i produkuje naprawdę szeroką gamę pojazdów. Ta marka to bowiem nie tylko samochody dostawcze, ale również ciągniki siodłowe, autobusy, wszelkie pojazdy strażackie, a nawet pojazdy wojskowe. Dzisiaj jednak skupimy się wyłącznie dostawczakom i zerkniemy na gamę tego włoskiego producenta samochodów.
Iveco Daily
Jest to prawdopodobnie najbardziej znany samochód dostawczy od Iveco, który podbił cały Stary Kontynent oraz inne części świata, choć często pod zmienionymi nazwami. W zależności od rodzaju może być on albo samochodem dostawczym, albo lekkim pojazdem ciężarowym, gdyż istnieją wersje, których masa jest większa niż 3,5 tony. Skupmy się jednak po kolei na historii tej linii modelowej.
Iveco Daily po raz pierwszy zostało zaprezentowane w 1978 roku jako owoc współpracy Włochów z jugosłowiańskim zakładem Zastava Automobili. Między innymi dlatego pierwszą generację Iveco Daily możemy również spotkać pod dość obco brzmiącą nazwą Zastava Rival – w takiej formie samochód ten był sprzedawany w Jugosławii.
Co było w tamtym czasie wyjątkowe, podwozie Daily wykorzystywało ramę kratownicową, a nie charakteryzowało się konstrukcją samonośną. To oczywiście sprawiało, że Daily było wyjątkowo ciężkie, lecz w zamian za to oferowało lepsze prowadzenie i większą trwałość. Był to jednak naprawdę dobry wybór, gdyż Daily przyjęło się na rynku naprawdę dobrze.
Pierwsza generacja Daily była produkowana aż do 1989 roku. Wtedy też zaprezentowano drugą odsłonę tego auta, która charakteryzowała się znacznie ciekawszym wyglądem i lepszą konstrukcją aerodynamiczną, co oczywiście zmniejszyło spalanie. Na ten moment mogliśmy obserwować cztery generacje Daily, które wykorzystywane są jako wany, furgony, ale również jako karetki czy pojazdy w służbie policji.
Iveco EuroCargo
Iveco EuroCargo znajduje się na bardzo cienkiej granicy pomiędzy byciem samochodem dostawczym, a ciężarowym, choć zdecydowanie bliżej jest mu do tej drugiej grupy. Stworzona przez słynnego Giorgetto Giugiaro sylwetka po raz pierwszy została ukazana światu w 1991 roku. Dlaczego jednak mówimy o tym samochodzie? Otóż możemy znaleźć niektóre modele ze starszych generacji, które nadal będą mieścić się w limicie poniżej 3500 kilogramów, co pozwala im zachować miano samochodów dostawczych, a nie ciężarowych. Tego typu egzemplarzy jest jednak mniej niż tych o masie powyżej 3,5 tony.
Obecna, trzecia generacja Iveco EuroCargo, produkowana jest od 2008 roku i jest ona w pełni samochodem ciężarowym. Warto jednak wspomnieć, iż w 2009 roku model ten zdobył 2. miejsce w głosowaniu na Samochód Ciężarowy Roku.