Francuska motoryzacja posiada naprawdę ogromne zasługi w kwestii tworzenia samochodów dostawczych. Owszem, dla ogółu rozwoju samochodów marki z Francji zrobiły naprawdę wiele, lecz to właśnie tam dostawczaki zaliczyły niebagatelny rozwój. Na czele wyścigu o udział w rynku od zawsze próbował się znaleźć między innymi Peugeot. Co ta marka ma nam aktualnie do zaoferowania w kwestii samochodów dostawczych?
Historia marki Peugeot
Firma Peugeot posiada naprawdę bogatą historię, gdyż oficjalnie została ona założona już w 1810 roku. Logicznym jest jednak, iż nie produkowała ona od zawsze samochodów. Na samym początku bowiem Peugeot pełnił pieczę nad zakładami mechanicznymi, potem zaś przebranżowił się na tworzenie rowerów. W 1889 roku powstał jednak prototyp samochodu na silnik parowy. Technologia jednak szła do przodu i logicznym było, że taki projekt nie ma aktualnie racji bytu. Dopiero kolejny projekt, stworzony dwa lata później z pomocą silnika Daimlera, okazał się trafioną koncepcją.
Od tamtej pory Peugeot prężnie działał, aby wprowadzić swoje samochody na rynek. Pełną moc produkcyjną udało się jednak uruchomić dopiero po zakończeniu I Wojny Światowej, a dokładniej rzecz ujmując – w 1919 roku. Potem rozpoczęto działania w kwestii rozgraniczenia konkretnych klas pojazdów, a te oznaczenia towarzyszą samochodom osobowym marki aż do dziś. W przypadku samochodów dostawczych bowiem jest trochę inaczej, co zresztą zaraz będziecie mogli zobaczyć.
Największy boom na markę Peugeot przypada na lata 60. XX wieku. Owszem, już wcześniej ten producent mógł pochwalić się wieloma sprzedanymi egzemplarzami, lecz model 404 trafił do aż dwóch milionów osób, co było w istocie kosmicznym wynikiem. Potem jednak Peugeot z francuskiego Mercedesa, jak był przez lata nazywany, poszedł w stronę konstrukcji tańszych aut, które zapewniałyby koncernowi Peugeota o wiele większe zyski.
Pierwszy samochód dostawczy Peugeota został zaś skonstruowany już w 1965 roku i nosił on nazwę J7. Następnie pojawiły się konstrukcję o podobnych nazwach J9 i J5, a od 1994 roku podjęto decyzję o całkowitej zmianie systemu nazewnictwa modeli dostawczych i przyjęciu nazw typowych dla innych producentów.
Peugeot Boxer
Peugeot Boxer był pierwszym pojazdem, który wykorzystywał nowy system nazewnictwa samochodów dostawczych. Jego premiera odbyła się w 1994 roku na międzynarodowych targach samochodowych Geneva Motor Show, a auto zostało zaprojektowane przez słynnego Giorgetto Giugiaro. Pozwoliło to na uzyskanie bardzo małego jak na auto dostawcze współczynnika oporu powietrza, co oczywiście przekłada się między innymi na mniejsze zużycie paliwa.
Boxer stał się bardzo popularnym autem dostawczym, lecz w następnych latach trafiał on również na służbę policji czy pogotowia jako karetka. Od 2006 roku produkowana jest druga generacja Boxera, która tworzona jest między innymi w Gliwicach. W tej generacji Boxer otrzymał dwa nowe typy nadwozia – pick-up oraz bus.
Peugeot Expert
Peugeot Expert, tak samo jak opisywany wyżej Boxer, także jest wanem, lecz o trochę innej specyfice. Expert bowiem od początku tworzony był z zamysłem na bycie trochę mniejszą alternatywą dla Boxera, dzięki czemu sprawdzi się o wiele lepiej zarówno do przewożenia paru osób, jak i do transportu niewielkich ładunków. Jednym słowem – celowano w stworzenie bardziej uniwersalnego pojazdu.
Aktualnie tworzona jest trzecia już generacja Experta. Pierwsza była produkowana w latach 1995-2006, zaś druga w latach 2006-2016. Najnowszy Expert jest owocem kooperacji wielu uznanych marek – oprócz Peugeota były to Citroen, Fiat, Opel oraz Toyota.
Peugeot Partner
Peugeot Partner jest typowym przedstawicielem popularnego na przełomie wieków gatunku kombiwanów. Pod koniec lat 90. bardzo stawiano na samochody, które przede wszystkim będą mogły cechować się uniwersalnością w miejskiej dżungli i w takich zadaniach Partner rzeczywiście jest dobrym... partnerem. Od 2018 roku w hiszpańskim Vigo produkowana jest trzecia generacja Partnera, który jest bliźniakiem Citroena Berlingo, Opla Combo i Toyoty ProAce City.