Renault Express jest kombivanem, który jest najnowszym członkiem rodziny aut dostawczych od francuskiego producenta. Nazwa ta była jednak już wykorzystana w przeszłości do określenia innego, znacznie mniejszego kombivana budowanego w latach 1985-2002. Obecna generacja zadebiutowała z kolei w 2020 roku i ma trafiać do Europy, ale też na rynki w Afryce, Turcji, czy też Rosji.
Renault Express – historia modelu
Nazwa Renault Express pojawiła się po raz pierwszy w roku 1985. Wtedy Renault na rynek wypuściło miejskiego kombivana, który został zbudowany na bazie drugiej generacji kultowego Renault 5. Samochód ten stanowił przedłużoną jego wersje, która otrzymała nieco zmienione aspekty wizualne oraz sporą skrzynię ładunkową z tyłu.
Pierwsza generacja Renault Express była dostępna jako furgon bądź osobowy kombivan. Posiadała napęd na przód, a moc pochodziła zarówno z jednostek benzynowych, jak i wysokoprężnych. Samochód ten znany jest pod różnymi nazwami na rynku niemieckim, gdzie był sprzedawany jako Renault Rapid, a także w Wielkiej Brytanii, gdzie oferowano go jako Renault Extra. Przeszedł on dwie modernizacje w roku 1991 i 1994. Z produkcji wycofano go w 2000 roku, lecz ta trwała jeszcze w Urugwaju, gdzie zakończono ją w roku 2002. Auto zostało zastąpione przez Renault Kangoo.
Aktualna generacja Renault Express zadebiutowała z kolei w 2020 roku. Wtedy odbyła się premiera, a produkcję rozpoczęto w roku 2021. Co ciekawe samochód ten jest drugim kompaktowym kombivanem w ofercie francuskiego producenta. Renault Express jest bowiem de facto następcą Dacii Dokker, czyli auta budowanego przez rumuńską Dacię. Renault zdecydowało się włączyć ten model do swojej oferty jako tańszą alternatywę dla modelu Kangoo.
Renault Express przeznaczone jest na te same rynki co swój poprzednik, którym była Dacia Dokker. Oznacza to, że trafi on do Europy Zachodniej oraz Środkowej. Tam dostępny jest tylko i wyłącznie jako furgon. Na innych rynkach takich jak kraje Afryki Północnej, czy też Turcja będzie z kolei dostępny nie tylko jako dostawczy furgon, ale też osobowy kombivan zdolny pomieścić we wnętrzu pięć osób.
Od Dacii Dokker model jakim jest Renault Express różni się tylko nieznacznie. Nowy jest pas przedni tak, by auto było zgodne ze stylem innych modeli francuskiego producenta. Dodatkowo zmieniono nieco wkłady lamp tylnych. Reszta została zachowana z modelu Dokker. Auto charakteryzuje się przede wszystkim niską ceną, co można było zobaczyć jeszcze gdy tego dostawczaka sprzedawała Dacia. Dacia Dokker w momencie debiutu była bowiem najtańszym autem dostawczym w naszym kraju.
Renault Express – dane techniczne
Renault Express to samochód dostawczy z segmentu kompaktowych kombivanów. Nie posiada on kilku różnych odmian wielkościowych. Jego długość wynosi 4393 milimetry, a rozstaw osi mierzy dokładnie 2812 milimetrów. Szerokość to 1775 milimetrów, a wysokość biorąc pod uwagę sam dach to 1811 milimetrów. Przestrzeń ładunkowa ma pojemność wynoszącą nieco ponad 3 metry sześcienne. Ładowność z kolei sięga 750 kilogramów.
Renault Express – silniki
Renault daje do wyboru cztery jednostki napędowe. Jedna z nich to benzyna. Jest nią silnik 1.3 TCe. Wytwarza on 100 koni mechanicznych mocy oraz moment obrotowy wynoszący 200 niutonometrów. Pozostałe jednostki napędowe to silniki wysokoprężne. Słabszy to silnik 1.5 Blue dCi. Jego moc wynosi 75 koni mechanicznych, a moment obrotowy sięga 230 niutonometrów. Mocniejsza wersja tego silnika jest w stanie zapewnić kierowcy moc na poziomie 95 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy wynoszący 260 niutonometrów.
Renault Express – ceny
Renault Express ma pełnić rolę taniej alternatywy dla modelu Kangoo i widać to w cennikach producenta. Cena netto za podstawową wersję samochodu to jedynie 58 300 złotych. Za silnik wysokoprężny trzeba zapłacić już co najmniej 60 800 złotych. Najdroższa wersja ma jednostkę 1.5 Blue dCi o mocy 95 koni mechanicznych i lepsze wyposażenie. Jest ona wyceniana na co najmniej 66 300 złotych netto. Cena ta może pójść jednak w górę, gdyż dostępnych jest wiele opcjonalnych elementów wyposażenia.