Renault wyrobiło sobie niesamowicie mocną pozycję na rynku samochodów dostawczych. W naszym kraju od lat to ich flagowy model, czyli Renault Master zajmuje czołowe pozycje na listach sprzedażowych, a sama marka również jest w stanie sprzedawać wiele innych aut dostawczych. W 2021 roku pozycja tego dużego dostawczaka była na tyle mocna, że ten model samodzielnie pokonałby wszystkich innych producentów oferujących dostawczaki w Polsce.
Renault Master – historia modelu
Pierwsza generacja dużego auta dostawczego jakim jest Renault Master została wypuszczona na rynek ponad 40 lat temu. Miało to miejsce w roku 1981. Zaprezentowany wtedy samochód był dość nowatorski jak na swoje lata. Jego największą wadą była wysoka pozycja w kabinie, gdyż silnik był umieszczony wzdłużnie. Auto korzystało z jednostek między innymi od Fiata i dostępne było do roku 1998. W tym czasie przeprowadzono kilka małych liftingów, które modyfikowały głównie gamę jednostek napędowych.
W 1997 na rynek wyszła dość przełomowa generacja Mastera. Pracę nad nią zaczęły się już w roku 1987. Zostały jednak przerwane, gdyż pochłaniały zbyt wiele funduszy. Kolejny ich etap rozpoczęto w roku 1989 po zawiązaniu porozumienia z DAFem. Gdy holenderska firma zbankrutowała w roku 1993 Renault rozpoczęło samodzielne prace nad modelem. Te jednak ponownie nie mogły dojść do skutku, więc Francuzi znaleźli odpowiedniego partnera. Okazał się nim koncern General Motors, który do współpracy wyznaczył markę Opel oraz Vauxhall.
Premiera drugiej generacji Renault Master wraz z bliźniaczym Oplem i Vauxhallem Movano miała miejsce w roku 1997. Debiut spotkał się z dobrym odbiorem, gdyż Master zwyciężył w plebiscycie zdobywając tytuł Samochodu Dostawczego Roku 1998 pokonując wtedy Renault Kangoo Express oraz Opla Combo Pick-up. Największy facelifting miał miejsce w roku 2003. Zmieniono wtedy pas przedni. Zyskał on nowy zderzak, który nadał bardziej opływowego kształtu oraz nowe reflektory. Pojawiły się także inne jednostki napędowe.
Najnowsza generacja Renault Master pochodzi z roku 2010. Jej prezentacja miała miejsce w roku 2010. Auto korzysta z modułowej płyty podłogowej, dzięki której są dostępne wersje zarówno z napędem na przód jak i na tył. Pierwszy facelifting miał miejsce w roku 2014. Od wtedy Master jest nazywany Masterem Fazy 2. Zmieniono wtedy jednostki napędowe, a także atrapę chłodnicy. Dodatkowo pojawiło się więcej systemów bezpieczeństwo. Od 2019 roku sprzedawany jest Master Fazy 3. W ramach restylizacji pojawiło się wtedy nowe wnętrze, a także przód z mniejszymi lampami, nowym grillem czy też przednim zderzakiem.
Renault Master – dane techniczne
Renault Master podobnie jak inne auta ze swojej klasy jest dostępny w wielu konfiguracjach wielkości. Dostępne są trzy różne wysokości i cztery długości. Podstawowe rozmiary auta to długość rzędu 5048 mm z rozstawem osi wynoszącym 3182 mm, szerokość mierząca 2070 i wysokość sięgająca 2307 milimetrów. Pozostałe długości to 5548 mm i rozstaw osi rzędu 3682 mm, 6198 mm i rozstaw wynoszący 4332 mm dla wersji z napędem na przód lub 3682 z napędem na tył. Największa możliwa to 6848 mm i rozstaw rzędu 4332 mm. Dostępne wysokości to z kolei do 2557 mm lub do 2808 mm.
Renault Master – silniki
W Masterze znajdziemy dość bogatą gamę silnikową. Wszystkie z nich to silniki 2.3 dCi. W wersjach z napędem na przód najsłabsza jest jednostka o mocy 110 koni mechanicznych. Jej moment obrotowy to z kolei 360 Nm. Kolejny silnik zapewnia 135 KM oraz 360 Nm. Dalej znajdziemy jednostkę wytwarzającą 150 KM oraz 385 Nm. Topowy silnik przeznaczony tylko pod napęd FWD ma moc wynoszącą 180 koni mechanicznych i 400 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
Pod napęd RWD przeznaczone są trzy jednostki. Najsłabsza z nich ma 130 KM oraz 330 Nm. Mocniejsza zapewnia 145 koni mechanicznych i moment obrotowy rzędu 360 Nm. Może ona być montowana również w wersji z napędem na przód. To samo można powiedzieć o topowej dla napędu RWD jednostce, która generuje 165 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy rzędu 380 niutonometrów.