Renault na rynku samochodów dostawczych obecne jest od wielu lat. Szczególną popularnością cieszą się samochody z segmentu D oraz E tej marki. Mniejszym modelem jest Renault Trafic, które ma staż rynkowy o długości ponad 40 lat. Aktualnie oferowana jest już trzecia generacja tego modelu, który przez lata znalazł mnóstwo nabywców.
Renault Trafic – historia modelu
Pierwsza generacja Renault Trafic pochodzi z roku 1980. Była ona następcą innego auta dostawczego od Renault, którym było Renault Estafette. Model ten w momencie wycofania z rynku był już niezwykle stary, gdyż Renault produkowało go od 1959 roku. Francuzi projektując Trafica w dużej mierze zastosowali niemal ten sam wygląd co w większym Renault Master.
Za budowę Trafica pierwszej generacji odpowiadała firma Chausson, która zajmowała się przede wszystkim nadwoziami. W 1989 Trafic doczekał się swojego pierwszego faceliftingu. Zmienił on znacząco wygląd przodu, a ponadto skrócił nieco samochód. Pas przedni auta stał się bardziej opływowy, dzięki przedłużeniu maski i powiększeniu zderzaka. Produkcję pierwszego Trafica zakończono w 2000 roku.
Druga generacja modelu Trafic to już dzieło nie tylko Renault, ale też Opla. Była ona efektem współpracy pomiędzy koncernem Renault, a General Motors zawiązanej w latach 90. XX wieku. W jej ramach wypuszczono wcześniej Renault Master i Opla Movano, a ponadto w ostatnich latach produkcji pierwszej generacji Trafica oferowany był też oparty na nim Opel Arena.
Trafic II był ogromną rewolucją. Auto znacząco unowocześniono. Ponadto stało się ono krótsze i mniejsze, lecz była dostępna też jego przedłużona wersja. Debiut okazał się sukcesem, gdyż Renault Trafic wraz z bliźniaczym Oplem Vivaro zdobyło prestiżowy tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2002 pokonując w tym zestawieniu Opla Combo oraz Forda Transit VI Durashift. Auta tej generacji powstawały w Barcelonie oraz w Luton, gdzie mieściły się zakłady General Motors. Trafic II był produkowany do 2014 roku.
W marcu 2014 roku zaprezentowano trzecią już generację średniej wielkości auta dostawczego. Została ona zaprojektowana całkowicie od zera i nie ma nic wspólnego z 14-letnim w momencie debiutu poprzednikiem poza proporcjami. Renault chwaliło się wpierw przede wszystkim tym, że z racji na dwa warianty długościowe i wielkościowe, a także inne opcje samochód można skonfigurować na 270 sposobów.
Pierwotnie Renault Trafic III posiadało wielu bliźniaków. Samochód ten był bowiem oferowany również przez Opla jako kolejna generacja Vivaro, a także przez Fiata, który sprzedawał model Talento. Dodatkowo od 2016 roku budowany jest Nissan NV300, a od 2019 roku Mitsubishi Express. Opel Vivaro i Fiat Talento nie są już jednak konstruowane w tej formie. Wynika to z połączenia koncernów PSA i FCA. Powstałe Stellantis zdecydowało, że w celu ograniczenia kosztów wszystkie marki będą oferowały tą samą konstrukcję na polu aut dostawczych.
Renault Trafic – dane techniczne
Bazowe rozmiary średniego auta dostawczego jakim jest Renault Trafic to długość rzędu 4999 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 3098 milimetrów, szerokość rzędu 1956 milimetrów oraz wysokość sięgająca 1971 milimetrów. Auto otrzymało trzy gwiazdki w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Dostępna jest też przedłużona lub podwyższona wersja. Obie te opcje można także połączyć. Przedłużenie oznacza, że Trafic ma wtedy długość rzędu 5399 mm i rozstaw osi wynoszący 3498 milimetrów. Zwiększenie wysokości z kolei podwyższa samochód do poziomu 2495 milimetrów.
Renault Trafic – silniki
Renault w modelu Trafic oferuje jedynie wysokoprężne jednostki napędowe. Wszystkie z nich to silnik 2.0 Blue dCi, który dostępny jest w czterech wariantach mocowych. Biorąc pod uwagę rożnie skrzynie konfiguracji jest sześć. Dwie podstawowe jednostki działają z 6-biegowym manualem. Ich moc to kolejno 110 oraz 130 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy wynosi za to 300 lub 330 niutonometrów.
Mocniejszy jest silnik 150-konny. Jego moment obrotowy to 350 Nm. W tej jednostce można korzystać ze skrzyni EDC, czyli dwusprzęgłowej, siedmiostopniowej przekładni. Taki sam wybór jest w topowej 170-konnej jednostce z momentem obrotowym wynoszącym 380 niutonometrów.