Największe samochody spośród lekkich aut użytkowych takie jak na przykład Citroen Jumper są zdecydowanie najchętniej wybieranymi spośród aut dostawczych o Dopuszczalnej Masie Całkowitej do 3,5 tony. Jednym z takich samochodów jest Citroen Jumper, czyli konstrukcja koncernu Stellantis, która obecna na rynku jest aż od 1994 roku.
Citroen Jumper – historia modelu
Premiera Citroena Jumpera wraz z jego braćmi bliźniakami takimi jak Fiat Ducato i Peugeot Boxer miała miejsce w marcu 1994 roku w Genewie, gdzie odbywał się Salon Samochodów Użytkowych. Konstrukcja ta zyskała uznanie praktycznie z miejsca, gdyż modele Jumper/Ducato/Boxer w 1995 roku zdobyły prestiżowy tytuł Samochodu Dostawczego Roku 1995. Było to efektem długotrwałej pracy.
Duży samochód dostawczy, jakim jest Citroen Jumper projektowano aż od 1987 roku. Pomagał w nich między innymi Giorgetto Giugiaro z Ital Design. Włoch skupił się na projekcie nadwozia i sprawieniu, że współczynnik oporu powietrza będzie możliwie jak najniższy. Ostatecznie udało mu się obniżyć go do poziomu Cx=0,35, co jak na samochód dostawczy było świetnym wynikiem.
W czasie swojego 12-letniego istnienia w Europie Citroen Jumper doczekał się faceliftingu. Miał on miejsce w roku 2002 i dotyczył wszystkich modeli z tej rodziny aut dostawczych. W jego ramach odmieniono nieco wygląd zewnętrzny, a także zmodernizowano silniki i wnętrze. W 1998 roku rozpoczęła się też produkcja Jumpera w Brazylii. Trwała ona aż do 2018 roku. W Europie z kolei rodzina Jumper/Ducato/Boxer została wycofana z fabryk w roku 2006.
Coś się kończy, coś się zaczyna, więc PSA wraz z Fiatem musiało zaprezentować następcę dla swojego największego auta dostawczego. Premiera miała miejsce w roku 2006. Ponownie alians skupił się na jak najniższym współczynniku oporu powietrza, który tym razem wyniósł zaledwie Cx=0,31, co biorąc pod uwagę, że najniższe wyniki wśród seryjnych aut to około 0,25 lub 0,26 naprawdę robi wrażenie.
W wypadku drugiej generacji Jumpera rodzina jest większa niż w przypadku pierwszej. Początkowo jednak była ona taka sama, gdyż w jej ramach sprzedawano też Fiata Ducato oraz Peugeota Boxera. W 2013 roku dołączył do nich Ram ProMaster, a od 2021 roku Opel i Vauxhall oferują swoje Movano.
Ciekawym jest fakt, iż Jumper II oferowany jest aż od 2006 roku i aktualnie nie planuje się kolejnej generacji. Samochód ten jest po prostu wystarczająco dobry, by bronił się za pomocą samych liftingów, które unowocześniają go, dzięki czemu spełnia nowoczesne standardy.
Citroen Jumper – dane techniczne
Znakiem rozpoznawczym aut dostawczych z segmentu E jest to, że mają one dostępne wiele długości oraz wysokości nadwozia. W przypadku Jumpera dostępne są aż cztery długości i trzy wysokości. Bazowa długość Citroena Jumpera to 4963 milimetry przy rozstawie osi rzędu 3000 mm. Wybór wersji L2 oznacza, że długość wzrasta do poziomu 5413 mm, a rozstaw osi w takim wypadku to dokładnie 3450 mm. Wersja L3 to już aż 5998 mm długości i rozstaw osi rzędu 4035 mm. Ten sam rozstaw osi występuje w wersji L4, lecz jej długość to aż 6363 mm.
W wypadku wysokości bazowa to 2254 mm. Wersja H2 jest z kolei wysoka na 2524. W wypadku najwyższej odmiany H3 wartość ta to z kolei aż 2764 mm. Szerokość samochodu to 2050 mm. Jego ładowność może za to wynosić do nawet niecałych 2 ton, a pojemność przestrzeni ładunkowej to od 8 do 17 metrów sześciennych.
Citroen Jumper – silniki
Spalinowy Citroen Jumper ma dostępną tylko jedną jednostkę napędową, lecz ma ona trzy odmiany mocowe. Silnikiem tym jest wysokoprężna jednostka 2.2 BlueHDi. Podstawowa moc to 120 koni mechanicznych, pośrednia wersja wytwarza 140 KM, a topowy silnik z Jumpera może zaoferować moc maksymalną rzędu 165 koni mechanicznych.
Citroen Jumper – ceny
Rozpiętość cen Jumpera jest naprawdę duża. Bazowe wersje zaczynają się od 117 tysięcy złotych netto. Za największe odmiany z najmocniejszą wersją jednostki 2.2 BlueHDi należy zapłacić nawet i 150 tysięcy złotych netto. Dodatkowo cena najdroższej konfiguracji może wzrosnąć o dobre kilkanaście tysięcy złotych po zakupie takich opcjonalnych elementów wyposażenia, jak klimatyzacja automatyczna, czy też dodatkowe drzwi.