Samochody dostawcze typu kombivan nie są za specjalnie popularne. Mimo tego w swojej ofercie posiada je większość producentów aut dostawczych. Mowa tu jednak o kompaktowych konstrukcjach. Te z segmentu B dziś to już absolutna rzadkość i jednym z najnowszych przykładów na to jest Citroen Nemo, który był budowany przez Citroena przez 10 lat, by zniknąć z oferty bez planowanego następcy.
Citroen Nemo – historia modelu
Citroen to jeden z producentów aut dostawczych z ugruntowaną pozycją, który oferuje swoje samochody od wielu lat. Przez lata modele takie jak Jumpy, Jumper czy Berlingo znalazły wielu nabywców i zdobywały prestiżowe nagrody. Francuzi nie posiadali jednak w swojej ofercie jednego typu auta dostawczego. Mowa tu o kombivanie segmentu B. O ile nie jest to wielka skaza, gdyż na przykład teraz w swojej ofercie taki samochód posiada jedynie Ford, czy Fiat tak Citroen zdecydował, że pora to zmienić.
W celu skonstruowania kombivana z segmentu B koncern PSA zdecydował się ponownie zawiązać sojusz z Fiatem, który miał już doświadczenie w budowie takich aut, gdyż przez lata na różnych rynkach oferował on model Fiorino. Efektem tego stał się Citroen Nemo, który wraz z Peugeotem Bipperem i trzecią generacją Fiata Fiorino został zaprezentowany po raz pierwszy w 2007 roku w Amsterdamie, gdzie odbywały się targi samochodów dostawczych.
Co ciekawe przyjęcie Citroena Nemo okazało się bardzo dobre. Wraz z Peugeotem Bipperem i Fiatem Fiorino samochód ten został koronowany na Samochód Dostawczy Roku 2009, co miało miejsce podczas 62. Targów Samochodów Użytkowych odbywających się we wrześniu i październiku 2008 roku w Hanowerze.
Citroen Nemo wraz z Peugeotem Bipperem był produkowany przede wszystkim w tureckiej fabryce w Bursie. Tam konstruowano go łącznie przez 10 lat, gdyż produkcja zakończyła się w roku 2017. Podobny los spotkał Peugeota Bippera. Co ciekawe w produkcji wciąż pozostaje Fiat Fiorino, a raczej jego dostawcza wersja. Osobowy Fiat Qubo został bowiem wycofany w roku 2020. Dzięki temu konstrukcja Fiata i PSA wciąż jest obecna na rynku, lecz nie ma na nim wielkiego wzięcia podobnie, jak i konkurencji, gdyż jedynym autem tej klasy w Europie obecnie jest obok Fiata Fiorino model Forda, czyli Ford Transit Courier.
Citroen Nemo – dane techniczne
Powodów niewielkiej popularności Citroena Nemo można doszukiwać się między innymi w jego wymiarach. Te są wręcz mikroskopijne, jak na to, że mówimy o aucie dostawczym. Mówimy bowiem o samochodzie, który jest długi na 3959 milimetrów. Jego rozstaw osi to 2513 milimetrów, szerokość wynosi 1716 milimetrów, a wysokość sięga 1735 milimetrów. Jego masa własna to około 1200 kilogramów. W testach bezpieczeństwa Euro NCAP malutki kombivan otrzymał trzy gwiazdki. Ładowność jest całkiem niezła. Przedział ładunkowy ma bowiem wymiary rzędu 1523x1046x1181 mm w kolejności długość, szerokość, wysokość.
Citroen Nemo – silniki
Pod maskę malutkiego kombivana trafiły łącznie trzy jednostki napędowe. Jedna z nich to benzynowe 1.4. Silnik ten generuje 74 konie mechaniczne mocy maksymalnej, a także 118 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Moc jest w nim przenoszona przy pomocy manualnej 5-biegowej skrzyni biegów. Oprócz tego dostępne są dwa silniki wysokoprężne. Jako pierwszy oferowany był silnik 1.4 HDI. Jest to 4-cylindrowy diesel o mocy 70 koni mechanicznych. Generuje on 150 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Został on zastąpiony przez nieco mocniejszy, ale mniejszy silnik 1.3 HDI. Moc tej jednostki wynosi bowiem 75 KM, a moment obrotowy sięga 190 niutonometrów.
Citroen Nemo – ceny na rynku wtórnym
Citroen Nemo to raczej rzadko spotykane auto, gdyż model ten w czasie gdy był oferowany w salonach nie cieszył się po prostu zbyt dużą popularnością. Gdyby tak było z pewnością by z nich nie zniknął. Ceny sprawnych egzemplarzy rozpoczynają się od zaledwie 12 tysięcy złotych. Za najdroższe zapłacić należy z kolei nawet ponad 20 tysięcy. Zdecydowanie częściej spotykane są jednostki wysokoprężne, lecz nie mają one większego wpływu na cenę.