Na Starym Kontynencie możemy bez wątpienia wspomnieć o kilku najważniejszych markach, które posiadały najwięcej do powiedzenia w kwestii rozwoju i wdrażania samochodów dostawczych. Choć najczęściej w tym temacie wspominamy o producentach z Francji i Niemiec, nie możemy nie wspominać o pewnym producencie z Półwyspu Apenińskiego, który także wniósł na ten rynek naprawdę wiele. Chodzi tutaj oczywiście o Fiata, którego katalog samochodów dostawczych nawet dziś jest wyjątkowo bogaty.
Dziedzictwo marki Fiat w kontekście dostawczaków
Opisanie całej gamy modelowej Fiata pod kątem aut dostawczych zdecydowanie jest sporym wyzwaniem, gdyż ta gałąź motoryzacji jest dla Włochów naprawdę bardzo ważna. Fiat posiada naprawdę mnóstwo zasług w kwestii rozwoju tej sekcji rynku w Europie. Jakie więc modele możemy bądź mogliśmy w niedalekiej przeszłości spotkać?
Fiat Doblo
Fiat Doblo zadebiutował na rynku w 2000 roku jako samochód dostawczy klasy C. Był on modelem, który został w całości zaprojektowany przez Włochów i był produkowany na całym świecie – w Turcji, Brazylii, Rosji, Wietnamie czy nawet w... Korei Północnej. Jak na rok debiutu, auto prezentowało się naprawdę nowocześnie, a trzeba przyznać, iż wersja poliftowa z zewnątrz nie miałaby się czego powstydzić nawet teraz.
Druga generacja Fiata Doblo, produkowana tym razem we współpracy z amerykańskim RAM-em (samochód w Ameryce Północnej był od 2014 roku sprzedawany jako RAM ProMaster City) zadebiutowała w 2010 roku i tym razem produkowana była wyłącznie w tureckiej Bursie. Całe auto było większe od swojego poprzednika dzięki wykorzystaniu zupełnie nowej płyty podłogowej.
Ostatecznie w 2020 roku podjęto decyzję o wycofaniu z rynku wariantu osobowego Fiata Doblo. W 2022 roku zaś oficjalnie wstrzymano produkcję wersji dostawczej, na czym zakończył się żywot Fiata Doblo.
Fiat Ducato
Fiat Ducato bez wątpienia jest najpopularniejszym pojazdem dostawczym, jaki został stworzony przez Fiata. Plasuje się on w klasie wyższej, co widać po rozmiarach, możliwościach oraz wyposażeniu. Debiut pierwszej generacji tego auta odbył się we wrześniu 1981 roku, a pierwsze wcielenie produkowane było przez aż 13 lat. Odmian było wiele – van, bus czy nawet pick-up. Ładowność auta zaś w zależności od wersji wahała się w przedziale 1000 – 1800 kilogramów.
Fiat Ducato II również był dość długowieczny, bowiem tworzony był w latach 1994-2006. Jest to jednak całkiem normalny zabieg w przypadku aut dostawczych. W tej kategorii jednak zdecydowanie wygrywa obecna, trzecia generacja Ducato. Zadebiutowała ona bowiem w 2006 roku i produkowana jest po dziś dzień!
Najnowsze Ducato, choć dziwnie mówić coś takiego o 16-letnim aucie, posiada naprawdę niski współczynnik oporu powietrza, a także naprawdę świetne zawieszenie. Sprzedawane jest ono w aż ośmiu różnych wersjach pod kątem wielkości, dzięki czemu dobranie idealnej pod swoje potrzeby wersji nie stanowi najmniejszego problemu.
Fiat Fiorino
Fiat Fiorino jest dość małym przedstawicielem dostawczaków od Fiata. Plasuje się on bowiem w segmencie B. Debiut pierwszej wersji odbył się 1977 roku. W oczy momentalnie wrzuca się dość osobliwy design. Bazowo bowiem ten samochód jest pick-upem z nałożonym kontenerem, dzięki czemu może on pełnić funkcję furgonu. Można było jednak bez problemu kupić odmianę z odsłoniętą paką. Do tej pory pojawiły się trzy generacje Fiorino.
Fiat Scudo
W klasie średniej przez 20 lat mogliśmy obserwować inny intrygujący samochód dostawczy od Fiata. Model Scudo był tworzony we współpracy z Peugeota oraz Citroenem. Obie generacje, które kiedykolwiek ujrzały światło dzienne, przebywały na rynku przez dokładnie dziesięć lat. Fiat Scudo I produkowany był w latach 1996-2006, zaś druga generacja – jak nietrudno jest się domyślić – w latach 2006-2016. W 2021 roku Scudo został jednak wskrzeszony i możemy obserwować jego 3. generację.
Fiat Talento
Scudo wrócił do łask kosztem Talento. Pierwsze podejście do tego modelu mogliśmy obserwować w latach 1989-1994, lecz wtedy auto zostało zastąpione zupełnie nowym modelem Scudo. Talento wróciło na okres 2016-2020, lecz po raz kolejny projekt został wyrzucony do kosza – znowu kosztem Scudo.