Amerykańska motoryzacja bez dwóch zdań ma naprawdę ogromne zasługi w rozpowszechnianiu się samochodów dostawczych. W Stanach Zjednoczonych, gdzie od zawsze występowały spore problemy z naprawdę dużymi odległościami do pokonania, szukano rozwiązania, które będzie niezależne od wytyczonych szlaków samolotów czy pociągów. Dostawczaki spadły tak naprawdę z nieba i dość szybko zaczęły rozpowszechniać się na szosach w USA. Pionierem w tej kwestii bezapelacyjnie była marka Ford.
Historia marki Ford
Henry Ford może być z naszej perspektywy nazywany niewątpliwie jako wizjoner. Popchnął on bowiem motoryzację na tory, które obecnie znamy i bez niego być może nie oglądalibyśmy teraz aż tak zaawansowanych konstrukcji. Ojciec amerykańskiej motoryzacji od zawsze starał się tworzyć samochody, które nie tylko będą bardzo uniwersalne, ale przy okazji będą produkowane w dość rozsądnej cenie. To właśnie dlatego samochody Forda były i są tak chętnie wybierane.
Istnieje wiele tez dotyczących tego, jaki model był pierwszym samochodem dostawczym na świecie, lecz najwięcej głosów opowiada się za Fordem TT, który był wariacją Forda T – pierwszego samochodu od Amerykanów produkowanego na szeroką skalę. Oczywiście na tym bynajmniej się nie zakończyło i do teraz koncern Forda może pochwalić się naprawdę olbrzymią gamą wszelkich aut dostawczych, które są znane i sprzedawane w praktycznie każdym zakątku świata. Sprawdźmy więc, co aktualnie znajdziemy w gamie modelowej amerykańskiego producenta.
Ford Courier
Ford Courier posiada naprawdę burzliwą historię, którą tak naprawdę powinniśmy podzielić aż na trzy okresy. Pierwszy rozpoczyna się w 1972 roku, kiedy to zadebiutowała pierwsza generacja tego samochodu tworzona we współpracy z Mazdą. Jednym z jej najważniejszych punktów było miejsce produkcji auta, gdyż fabrykę ustanowiono w Hiroszimie. W tej formie Courier był dostawczym pickupem z segmentu B i doczekał się dwóch generacji. Drugie wcielenie tworzone było w latach 1997-1985.
Od 1985 roku zaczyna się drugi etap historii Couriera – od tej pory trafiał on nie do Ameryki, a do Australii, nadal będą produkowanym w Hiroszimie. Ta część historii tego modelu jest również najdłuższa, gdyż druga generacja australijskiego Couriera tworzona była aż do 2007 roku.
W końcu dochodzimy do Starego Kontynentu. W Europie Ford Courier był sprzedawany od 1991 roku, lecz przybrał on w naszej części globu całkowicie inną formę niż w USA czy Australii. Europejski Courier był bowiem kombiwanem segmentu B, który tworzony był na bazie Forda Fiesty. W takiej formie Courier przetrwał do 2002 roku, kiedy to w europejskiej gamie Forda został on zastąpiony Transitem Connectem.
Ford Ranger
Czy Forda Rangera możemy nazywać w pełni autem dostawczym? W teorii jest to „tylko” pick-up, lecz samochód ten zdecydowanie pełnił często rolę dostawczaka. Pierwsza generacja Rangera pojawiła się na rynku w 1982 roku i plasowała się ona w segmencie D, czyli w klasie średniej. Był to ciekawy i dość przystępny pojazd, który nie bez powodu stał się w Stanach Zjednoczonych całkiem popularny.
Ford Ranger był (i w niektórych rejonach świata nadal jest) eksportowany na praktycznie wszystkie kontynenty. A do tej pory mogliśmy obserwować aż sześć generacji tego modelu. Najnowsza pojawiła się w 2021 roku i jest bliźniacza w stosunku do Volkswagena Amaroka. Ford Ranger przez wszystkie lata nie zatracił jednak kilku rzeczy – ogromnych rozmiarów, sporych silników oraz wszędobylskich chromowanych części, które są całkowitą normą w amerykańskich samochodach.
Ford Transit i jego wariacje
O Fordzie Transicie bez problemu można byłoby napisać całkowicie osobny artykuł. Ten dostawczak produkowany jest już od blisko 70 lat, a mimo to doczekał się zaledwie sześciu generacji. Jest on bezpośrednim kontynuatorem myśli Forda TT, choć pod kątem technicznym nie ma z nim zbyt wiele wspólnego. Warto również wspomnieć, iż Ford Transit posiada naprawdę wiele odmian, które mogą pełnić zarówno stricte dostawcze zadania, jak i przewozić ludzi. Należy wyróżnić w tym momencie przede wszystkim Transita Custom, Transita Connect oraz Transita Courier.