Obecnie na rynku jest kilka samochodów dostawczych, które mogą się pochwalić naprawdę bogatą historią. Jednym z takich jest Ford Transit, który po raz pierwszy powstał w roku 1953 i w ofercie amerykańskiego producenta znajduje się do dziś. Jego znaczenie jest na tyle duże, że aktualnie wszystkie auta dostawcze tej marki mają człon Transit w swojej nazwie.
Ford Transit – historia modelu
Pierwsze auto dostawcze z linii Transit pojawiło się w 1953 roku. Wtedy samochód ten nazywał się w Europie Ford Taunus Transit i był jednym z niewielu rywali równie ikonicznego Volkswagena Transporter. W tamtym czasie Transit był jedynie autem z segmentu D. Wykorzystywano go nie tylko jako auto dostawcze, gdyż korzystały z niego również służby i na bazie Transita tworzono karetki, radiowozy czy też wozy strażackie. Auto w tej formie produkowano od roku 1953 do roku 1965.
W roku 1965 zadebiutowała druga generacja Transita. Skrócono jego nazwę usuwając z niej człon Taunus, a do tego cała konstrukcja powstała kompletnie od zera. Auto miało naprawdę mnóstwo konfiguracji, gdyż można było je zakupić nie tylko jako vana, ale też jako pick-up, jako busa, czy też w formie podwozia do zabudowy. Jego budowę zakończono w roku 1977.
Trzecia generacja Transita zadebiutowała w tym samym roku, co zakończono produkcję drugiej. Auto nie było nową konstrukcją. Trzecia generacja to po prostu poprzednik po sporych modyfikacjach. Budowano je w latach 1977-1986. Wtedy też Ford stworzył czwartą generacją, która była już zbudowana od zera. W ten sposób amerykańska marka porzuciła kanciastą koncepcję auta.
Ford Transit IV był też pierwszym, którego osobowa wersja otrzymała osobną nazwę Tourneo. Samochód składano między innymi w Płońsku, co miało miejsce w latach 1997-2000. Czwarta generacja Transita żyła naprawdę długo, gdyż konstruowano ją łącznie przez 17 lat. Jej budowanie rozpoczęto bowiem w roku 1986, a zakończono w roku 2003.
Mimo tego, że czwartą generację Transita budowano aż do 2003 roku, jej następca zadebiutował już w roku 2000. Auto szybko bardzo dobrze się przyjęło, gdyż Forda Transita V okrzyknięto Samochodem Dostawczym Roku 2001. Samochód ten zbudowano od zera i postawiono przede wszystkim na usztywnienie nadwozia, a także dostosowanie go do przeniesienia napędów na trzy sposoby, gdyż samochód ten można było zamówić zarówno z napędem na cztery koła, jak i z osobnym na przód lub tył.
Najnowszy Transit pochodzi z roku 2012. Jest to już szósta edycja tego kultowego samochodu dostawczego. Ponadto po raz pierwszy Transit wkroczył do segmentu E wśród aut dostawczych, a jego następcą pod względem rozmiaru stal się Ford Transit Custom.
Ford Transit – dane techniczne
Pierwotnie Transit szóstej generacji dostępny był w czterech rozmiarach, lecz usunięciu wersji L1 pozostał tylko Transit L2, L3, oraz L4. Podobny zabieg zastosowano wśród wariantów wysokościowych. Są dwa i usunięto z nich najmniejszy. Dostępne długości nadwozia to 5531 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3300, oraz 5981 lub 6704 mm przy rozstawie osi wynoszącym 3750 mm. Dostępne wysokości to z kolei od 2426 do 2790 milimetrów w z zależności od wybranej wersji i tego, jakie obciążenie działa na samochód.
Ford Transit – silniki
Pod maską nowego Forda Transit montowany jest tylko jeden silnik. Mowa tu o jednostce wysokoprężnej 2.0 New EcoBlue. Podstawowy wariant dysponuje mocą rzędu 130 KM i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 360 Nm. Pośredni silnik generuje 170 KM i 390 Nm. W najmocniejszej wersji kierowca ma do dyspozycji 185 koni mechanicznych mocy maksymalnej oraz 415 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
Ford Transit – ceny
Za nowego Forda Transita można zapłacić naprawdę sporo. Niektóre jego nowe wersje przystosowane na przykład pod kemping mogą kosztować nawet do 350 tysięcy złotych. Chcąc kupić używanego Transita należy się z kolei liczyć z cenami wynoszącymi do około 160 tysięcy złotych, gdy mowa o względnie nowych egzemplarzach z niewielkim przebiegiem. Ceny są więc całkiem spore, lecz jest to największy dostawczak Forda.