Japońską motoryzację kojarzymy głównie z ponadczasowych samochodów osobowych oraz z miejsca, gdzie na cały świat rozprzestrzeniła się moda na crossovery. To właśnie japońskie marki jako pierwsze postawiły na te dość odważne samochody i jak widać z perspektywy lat, to zagranie zdecydowanie się im opłaciło. Oczywiście nie oznacza to, że nie możemy znaleźć tutaj innych typów samochodów. Idealnym przykładem jest Nissan. Naszym pierwszym skojarzeniem z tą marką z pewnością będą świetne pojazdy o potężnych parametrach i wspomniane crossovery, lecz to przedsiębiorstwo z Kanagawy tworzy również cieszące się niezłą popularnością samochody dostawcze.
Historia marki Nissan
Początki marki Nissan są dość burzliwe, a jej genezy możemy szukać w latach 10. XX wieku. Wtedy też została stworzona firma Kwaishinsha, która dokładnie 26 grudnia 1933 roku przetransformowała się w przedsiębiorstwo Nissan funkcjonujące do dzisiaj. Zmiana nazwy była spowodowana kłopotami finansowymi firmy-matki, a w ten sposób cała marka zaczęła poniekąd od nowa.
Już w tym momencie możemy zacząć mówić o samochodach dostawczych i ciężarowych. Aż do 1983 roku bowiem samochody osobowe tej firmy funkcjonowały pod nazwą Datsun, podczas gdy nazwę Nissan używano do opisywania... samochodów ciężarowych koncernu. Dopiero we wspomnianym roku 1983 Datsun odszedł do lamusa, a Nissan zaczął być kojarzony jako producent wszelkiego typu samochodów.
Przez cały okres funkcjonowania Nissana możemy wyliczyć aż szesnaście modeli samochodów dostawczych i ciężarowych, z czego naprawdę niewiele jest produkowanych do dzisiaj. W tym tekście skupimy się na najbardziej charakterystycznych pojazdach dostawczych, z których większość tworzona jest aż do teraz.
Nissan Cabstar
Zaczniemy od samochodu, którego nie kupimy już w salonie Nissana. Model Cabstar zadebiutował w 1968 roku i został on skonstruowany na bazie Datsuna Cablighta, na co wskazywać może zbieżność nawet sama zbieżność nazw. Samochód ten znajdował się na granicy bycia samochodem dostawczym oraz ciężarowym. Oferowany był w różnych wersjach wagowych – od dwóch do nawet czterech ton. Był to samochód dość uniwersalny, najczęściej sprzedawany jako model skrzyniowy. Często można było go spotkać na ulicach, gdzie do dziś wykorzystywany jest w służbach komunalnych.
Nissan Primastar
Przechodzimy teraz do samochodu, który nadal znajduje się w produkcji. Mowa tu bowiem o Nissanie Primastar. Pierwsza generacja tego samochodu pojawiła się na rynku w 2002 roku, a fabryki zostały ustanowione w Wielkiej Brytanii (Luton) oraz w Hiszpanii (Barcelona). Konstrukcja modelu Primastar powstawała w ścisłej współpracy z Renault oraz Oplem, a pojazdami bliźniaczymi dla omawianego wana z Japonii jest Renault Trafic oraz Opel Vivaro.
Pierwsze wcielenie Primastara produkowane było do 2016 roku. Wtedy też zadebiutowała kolejna generacja tego modelu, która pierwotnie nazywała się jednak Nissan NV300. W 2021 roku Nissan podjął jednak decyzję o porzuceniu tej nazwy i wrócił do o wiele szerzej znanego nazewnictwa. W taki oto sposób do Europy wrócił Primastar, choć nie zakupimy go w polskich salonach.
Nissan Navara
Nissan Navara jest bardzo popularnym globalnie pick-upem. Oczywiście nie jest tak w naszym rejonie Europy, gdyż tutaj pick-upy są bardzo niszowym produktem, lecz w krajach, gdzie tego typu auta są częściej wybierane, Navara jest bardzo ceniona. Pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1986 roku, a do tej pory powstały łącznie cztery różne wcielenia. Ostatnia z nich miała swój debiut w 2014 roku i jest bliźniakiem Mercedesa klasy X oraz Renault Alaskana.
Nissan NV200
Nissan NV200 jest maszyną, która posiada intrygującą historię. W naszym kraju bowiem o wiele lepiej kojarzymy drugą generację tego auta, która występowała wyłącznie w odmianie elektrycznej. Nissan e-NV200 był częstym wyborem firm kurierskich w wielkich miastach, gdzie stare dostawczaki nie mogły się zapuszczać z uwagi na strefy małej emisji spalin. Następna generacja e-NV200, produkowana od 2021 roku, porzuciła kod alfanumeryczny, przybierając nazwę Townstar.