Nissan w Europie oferuje kompleksowy wybór nie tylko samochodów osobowych, ale też i dostawczych. Wśród lekkich aut użytkowych w naszym kraju możemy zdecydować się jednak co najwyżej na jeden model, którym w przeszłości był Nissan NV200 zastąpiony niedawno przez nowego Townstara.
Nissan NV200 – historia modelu
W przeszłości w segmencie kompaktowych kombivanów w naszym kraju Nissan oferował model Kubistar. Był to bliźniak Renault Kangoo. Japończycy zdecydowali się jednak, że pora zaprojektować samochód tej klasy samodzielnie. Doszło do tego pod koniec pierwszej dekady XXI wieku. W 2009 roku model Kubistar został oficjalnie wycofany z produkcji. W tym samym momencie pokazano jego następce.
Pierwszy raz o Nissanie NV200 świat usłyszał w 2007 roku. Wtedy w Tokyo podczas targów motoryzacyjnych Tokyo Motor Show zaprezentowano samochód Nissan NV200 Concept. Model produkcyjny pokazano z kolei w Tokio w lutym 2009 roku, a światowa premiera miała miejsce niedługo później podczas prestiżowych targów Geneva Motor Show.
Auto zostało zaprojektowane wizualnie przez europejskie biuro Nissana mieszczące się w Paddington. Do powstania samochodu wykorzystano z kolei płytę podłogową znaną z miejskich aut takich jak Renault Clio czy Dacia Logan. Dobrze się ona sprawdziła dzięki temu, iż ma ona modułowa konstrukcję.
Nissan NV200 w momencie debiutu był kombivanem dość nietypowym. Wyróżniał się bowiem na tle swojej konkurencji swoją dość niestandardową konstrukcją. Nadwozie było wąskie i smukłe, a fotele osadzono wysoko. Z tyłu z kolei nadwozie było dość kanciaste, dzięki czemu Nissanowi udało się stworzyć najprzestronniejszy model dostawczy w klasie kompaktowych kombivanów. Debiut był na tyle udany, że Nissan NV200 wygrał prestiżowy plebiscyt na Międzynarodowy Samochód Dostawczy roku 2010.
Auto produkowano na rynek europejski w latach 2009-2019. Wtedy Nissan uznał, że pora wycofać model NV200. Zastąpił go Nissan NV250 będący tak w zasadzie tym samym samochodem co poprzednik NV200. Była to bowiem bliźniacza wersja Kangoo. Teraz jednak w segmencie kompaktowych kombivanów Nissan oferuje model Townstar, który jest już bliźniakiem Kangoo nowej generacji i posiada bliźniaka w postaci Mercedesa Citana.
Do niedawna dało się jednak zakupić model NV200 w formie elektrycznej jako Nissan e-NV200. Był to jeden z pierwszych elektryków w Europie i przez to został zakupiony w sporej liczbie na przykład przez polską firmę kurierską InPost.
Nissan NV200 – dane techniczne
Nissan NV200 to kompaktowy kombivan rywalizującymi z takimi samochodami jak Fiat Doblo, Citroen Berlingo, Peugeot Partner, czy też Ford Transit. Samochód mógł być zamówiony z długością wynoszącą od 4400 do 4725 milimetrów. Jego rozstaw osi z kolei mierzył od 2860 do 2965 milimetrów. Niewielka była szerokość na poziomie 1695 do 1730 milimetrów, a wysokość sięgała od 1850 do 1867 milimetrów. Większy był Nissan e-NV200, a tak w zasadzie jego wersja XL. Jej długość to bowiem 5030 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2965 milimetrów. Szerokość tego auta to 1760 milimetrów, a wysokość sięga aż 2420 milimetrów.
Nissan NV200 – silniki
Pod maską montowano zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Podstawową jednostką benzynową był silnik R4 1.6 16V. Jego moc wynosi 109 koni mechanicznych. Lepsza była jednostka R4 2.0 16V, gdyż daje ona do dyspozycji 131 KM mocy maksymalnej. Wśród diesli można z kolei znaleźć jednostki R4 1.5 dCi. Dostępne są w dwóch wersjach. Podstawowa generuje 85 KM, a lepsza daje kierowcy do dyspozycji 110 koni mechanicznych. W e-NV200 z kolei można było znaleźć jednostkę o mocy 109 KM. Jej maksymalny moment obrotowy to 254 Nm. Działa ona wraz z baterią o pojemności 24 lub 40 kWh. Zasięg to z kolei kolejno 170 lub 270 kilometrów w wypadku większej baterii.
Nissan NV200 – ceny
Za Nissana NV200 na rynku wtórnym należy zapłacić cenę wynoszącą co najmniej 30 tysięcy złotych. Egzemplarzy jest jednak całkiem niewiele, więc może być problem z wyborem właściwego. Najdroższe osiągają ceny na poziomie około 60 tysięcy złotych.