Volkswagen to prawdziwy koncern gigant, więc nie powinien dziwić fakt, iż marka z Wolfsburga oferuje kompleksową gamę samochodów, wśród których znajdziemy również auta dostawcze. Role najmniejszego z nich w obecnej gamie pełni Volkswagen Caddy, czyli kompaktowy kombivan, który po raz pierwszy powstał w roku 1979 roku.
Volkswagen Caddy – historia modelu
Pierwsza generacja Volkswagena Caddy powstała pod koniec lat 70. XX wieku. Model ten powstał pierwotnie jako Rabbit Pickup i był pierwszym w historii autem użytkowym Volkswagena przeznaczonym do Ameryki Północnej. Samochód zbudowano na płycie Golfa pierwszej generacji. Niedługo później samochód trafił do Europy. Jego budowę rozpoczęto w Sarajewie i na Starym Kontynencie pierwsza generacja Caddy była pick-upem, który wyglądał jak przedłużony Golf z możliwością założenia specjalnej nadbudowy powiększającej ładowność tyłu. Model ten produkowano w Europie do roku 1992. Co ciekawe w RPA budowano go aż do roku 2007.
Druga generacja tego dostawczego samochodu powstała dopiero w roku 1996. Auto stało się mniejsze od poprzednika i tak w zasadzie nie była to nawet konstrukcja Volkswagena. Opracował ją bowiem SEAT, który na bazie Seata Ibiza wypuścił na rynek miejskiego kombivana o nazwie SEAT Inca. Z tego powodu w latach 1996-2004 Volkswagen Caddy był oferowany jako niemiecki bliźniak modelu z Hiszpanii.
Po raz pierwszy tak w zasadzie na poważnie Caddy powstało w roku 2003. Wtedy zadebiutowała trzecia generacja modelu, którą oparto na płycie z Golfa V. Był to już prawdziwy kombivan z krwi i kości. Na miejsce jego produkcji wyznaczono fabrykę Volkswagen Poznań. Auto pierwotnie można było zakupić jako dostawczy furgon, lecz była dostępna również 5- lub 7-osobowa odmiana. Samochód ten produkowano aż do 2020 roku. Jak można się spodziewać oznacza to, że doczekał się kilku faceliftingów.
Pierwsza poważna restylizacja Volkswagena Caddy miała miejsce w roku 2010. Wtedy auto upodobniono do szóstej generacji Golfa i innych aut Volkswagena poprzez dostosowanie jego stylistyki. Ponadto zmieniono gamę jednostek napędowych, a także w ofercie pojawiły się nowe skrzynie biegów. Drugi poważny facelifting miał z kolei miejsce w roku 2015.
Volkswagen Caddy III generacji po drugim faceliftingu został oficjalnie zaprezentowany 5 lutego 2015 roku w Poznaniu, gdzie są konstruowane te samochody. W ramach tej restylizacji model ten został wyposażony w stworzony od zera pas przedni obejmujący nowe reflektory LED, większą atrapę chłodnicy, bardziej masywny zderzak, czy też nową tylną klapę. Auto wycofano z produkcji w roku 2020 i niedługo później zaprezentowano jego czwartą generację.
Volkswagen Caddy – dane techniczne
Volkswagen Caddy czwartej generacji to kombivan z segmentu C, który jest długi na 4500 milimetrów. Jego rozstaw osi to 2755 milimetrów. Szerokość mierzy 1855 milimetrów, a wysokość sięga 1856 milimetrów. Masa własna auta to około pół tony. Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi z kolei 3100 litrów. Dostępna jest też wersja Caddy Maxi, która jest długa na 4853 milimetry przy rozstawie osi wynoszącym 2970 milimetrów. Jej pojemność to 3700 litrów.
Volkswagen Caddy – silniki
Volkswagen do wyboru daje zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. Silnik benzynowy to jednostka 1.5 TSI. Może być ona połączona z 6-biegową manualną skrzynią lub 7-stopniową przekładnią DSG. Jej moc to z kolei 114 koni mechanicznych. Wśród diesli wszystkie silniki to różne warianty mocowe jednostki 2.0 TDI. Bazowa wersja generuje 75 koni mechanicznych. Opcja pośrednia zapewnia 102 konie mechaniczne, a najlepszy silnik daje do dyspozycji 122 koni mechanicznych i może być połączony również z 7-stopniową przekładnią DSG.
Volkswagen Caddy – ceny
Podstawowa wersja Volkswagena Caddy ma cenę netto rozpoczynającą się od 76 820 złotych. Za najlepszą jednostkę trzeba już z kolei zapłacić co najmniej 94 760 złotych. Ceny netto są jeszcze wyższe w przypadku wersji Maxi. W tym przypadku wejściowa cena netto to 84 220 złotych. Topowa odmiana kosztuje z kolei co najmniej 102 160 złotych.