Przez pewien czas w segmencie samochodów dostawczych Volkswagen oferował jedynie model Transporter, który plasuje się w segmencie D. W latach 70. XX wieku Niemcy zdecydowali się jednak na wypuszczenie pierwszego auta dostawczego z klasy wyższej. Dziś oferują już drugi model w tym segmencie, który zadebiutował w 2006 roku i jest nim Volkswagen Crafter.
Volkswagen Crafter – historia modelu
W 1975 roku zadebiutował pierwszy w historii Volkswagena duży samochód dostawczy. Był nim Volkswagen LT. Jego nazwa to skrót od niemieckich słów Lasten Transporter. Po przetłumaczeniu nazwa modelu to więc transporter do przewozu ciężarów. Samochód miał prezentację w Berlinie, ale produkowano go w Hanowerze. Przez pewien czas Niemcy produkowali również ten samochód ze znaczkiem MANa pod nazwą MAN-VW. Miało to miejsce w latach 1979-1993. Następca pojawił się w 1996 roku i był on zbudowany wraz z Mercedesem. Auto pokazano w roku 1996 i na rynku dostępne było do roku 2006.
W 2006 roku zadebiutował po raz pierwszy Volkswagen Crafter. Auto ponownie było zaprojektowane wraz z Mercedesem podobnie jak swój poprzednik, czyli druga generacja Volkswagena LT. Auto otrzymało znacznie bardziej nowoczesną stylistykę od LT, przez co było bardziej konkurencyjne. Pierwszą generację Craftera produkowano do roku 2016. W tym czasie auto doczekało się jednego faceliftingu. Miał on miejsce w roku 201. Zmienił on przede wszystkim atrapę chłodnicy, która połączyła oba przednie reflektory.
Drugą generację Craftera zaprezentowano w roku 2016. Miało to miejsce podczas wystawy samochodów w Offenbach. Jest to model ważny z perspektywy polskiej, gdyż na lokalizację jego produkcji wybrano Wrześnię, gdzie powstała wtedy nowa fabryka koncernu Volkswagen AG, która wchodzi w skład struktur Volkswagen Poznań.
Crafter II to już konstrukcja budowana bez udziału Mercedesa. Volkswagen z kolei pracuje z MANem, który wchodzi przecież w skład koncernu Volkswagen AG. Jego bliźniakiem jest MAN TGE. Samochód ten również powstaje we Wrześni, lecz jego serwisowanie przypada już marce MAN.
Ogromna zaleta Volkswagena Craftera to przede wszystkim jego modułowa konstrukcja, która pozwala na skorzystanie z wszystkich możliwych typów napędu. Mowa tu zarówno o napędzie na jedną oś z tyłu lub przodu, jak i na obie osie. Auto to dobrze wypadło również w oczach krytyków. Volkswagen Crafter jest bowiem zwycięzcą prestiżowego plebiscytu na Samochód Dostawczy Roku 2017. W tym plebiscycie pokonał on rodzinę aut Peugeot Expert/Citroen Jumpy/Toyota ProAce oraz nowe Iveco Daily Euro 6.
Volkswagen Crafter – dane techniczne
Volkswagen Crafter podobnie jak konkurencyjne auta w tym segmencie jest dostępny w kilku konfiguracjach wielkości tak, by zapewniać jak największą wszechstronność. Podstawowe wymiary to długość wynosząca 5986 milimetrów i rozstaw osi rzędu 3640 milimetrów. Opcja przedłużona oznacza, że auto ma 6836 milimetrów długości i rozstaw osi wynoszący 4490 milimetrów. Z takiego samego rozstawu korzysta największa wersja, która ma przedłużony zwis tylny. Jej długość to aż 7391 milimetrów. Dostępne są też trzy wysokości. Bazowa to 2355 milimetrów. Średnia wynosi 2590 mm, a w najwyższej wersji Crafter sięga 2798 milimetrów. Szerokość auta to z kolei 1832 milimetrów.
Volkswagen Crafter – silniki
Podstawowa i tak w zasadzie jedyna jednostka napędowa, którą oferuje Volkswagen Crafter to wysokoprężny silnik 2.0 TDI. Jego podstawowa wersja generuje moc rzędu 140 koni mechanicznych. Może ona być połączona z przekładnią manualną bądź automatyczną. Lepsza odmiana to z kolei silnik 177-konny. Te same silniki zasilają także wersję z napędem na cztery koła, jak i na tył.
Volkswagen Crafter – ceny
Podstawowa cena netto za Craftera wynosi 131 170 złotych. Najwięcej za konfigurację z krótkim nadwoziem należy zapłacić w wypadku lepszej jednostki z automatyczną skrzynią. Jej bazowa cena to 151 990 złotych. Najwyżej wyceniony Crafter ma z kolei cenę bazową netto na poziomie 175 670 złotych. Tyle zapłacimy za wysokiego Craftera z najdłuższym nadwoziem i mocną jednostką ze skrzynią automatyczną.