Mało jest tak kultowych samochodów dostawczych jak Volkswagen Transporter. Auto to na rynku znajduje się od ponad 70 lat i w tym czasie doczekało się aż sześciu generacji. Szczególnie dużą estymą cieszą się pierwsze dwie odsłony, które przykuwają wzrok na ulicy aż do dziś. Aktualnie Transporter to jednak nowoczesne auto dostawcze, które w żaden sposób nie odstaje od konkurencji.
Volkswagen Transporter – historia modelu
Prezentacja pierwszego w historii Volkswagena Transportera miała miejsce w roku 1949. Jego produkcja rozpoczęła się z kolei w roku 1950. Kultowy "ogórek" to samochód, który z łatwością na ulicy rozpozna praktycznie każdy. Łatwo go rozpoznać między innymi po dwukolorowym nadwoziu. Auto powstało między innymi dzięki holenderskiemu importerowi marki. Narysował on szkic auta dostawczego, który pokazał podczas rozmowy o zakupie Garbusów dla Holandii. Pierwszą generację modelu produkowano aż do 1967 roku.
Następca kultowego Transportera T1 zadebiutował w roku 1967. Auto otrzymało kod T2. Największe różnice to jednoczęściowa przednia szyba, czy też mocniejsze jednostki napędowe. W aucie tej generacji co ciekawe próbowano również zaimplementować napęd na cztery koła. Taki projekt był jednak jedynie testowany na pustyniach w Tunezji.
Transporter T3 to auto, które już znacznie bardziej przypomina nowoczesne auta dostawcze. Zadebiutował on w roku 1979 i stanowił kompletnie inne auto. Jedyne co się nie zmieniło to umiejscowienie silnika, który znalazł się znów z tyłu auta. Całe nadwozie stało się jednak bardziej kanciaste i nie było w nim już tylu obłych kształtów, co w Transporterze T1 czy T2. Auto produkowano do 2002 roku.
Transporter T4 zadebiutował jednak już w 1990 roku. Samochód był montowany, a następnie produkowany między innymi w zakładach Volkswagen Poznań. Auto było kompletną rewolucją. Silnik przesunięto na przód, przez co wydłużono maskę, a przód stał się bardziej opływowy. Tą generację budowano do roku 2003.
Dość często spotykany na naszych drogach Transporter T5 po raz pierwszy zaprezentowany został w 2003 roku. Auto miało dostępny między innymi napęd na cztery koła i spotkało się z dobrym przyjęciem, gdyż Transporter T5 to zdobywca tytułu Samochodu Dostawczego Roku 2004.
Najnowszy Volkswagen Transporter T6 pochodzi z roku 2015. Jest to jednak tak w zasadzie dość głęboki facelifting poprzedniej generacji. Auto poszło w ślady poprzednika i zdobyło nagrodę Samochodu Dostawczego Roku 2016. Produkcja osobowych wersji zakończyła się w 2021 roku, a te dostawcze będą budowane do roku 2023.
Volkswagen Transporter – dane techniczne
Transporter to samochód dostawczy klasy średniej, który plasuje się w tym samym segmencie co na przykład Fiat Talento, Opel Vivaro czy też Renault Trafic. Ma on dwa możliwe wymiary długościowe i wysokościowe. Podstawowa wersja jest długa na 4904 milimetry z rozstawem osi rzędu 3000 mm. Szerokość to 2297 milimetrów, a wysokość sięga 1990 milimetrów. Wersja przedłużona auta oznacza, że jego długość rośnie do 5304 milimetrów, a rozstaw osi wzrasta do poziomu wynoszącego dokładnie 3400 milimetrów. Wersja podwyższona z kolei rośnie do poziomu 2477 milimetrów.
Volkswagen Transporter – silniki
Pod maską Transportera znajdziemy de facto tylko jedną jednostkę napędową. Jest nią wysokoprężny silnik 2.0 TDI. Ma on jednak kilka wersji mocowych. Najsłabsza z nich zapewnia 110 koni mechanicznych i dostępna jest jedynie z manualną 5-biegową skrzynią. Pośrednia wersja daje z kolei do dyspozycji 150 koni mechanicznych. Działa ona wraz z 6-biegowym manualem, który może dodatkowo pomagać w przenoszeniu mocy na 4 koła. Napęd 4MOTION jest dostępny również w wersji z 7-stopniową przekładnią DSG. Najmocniejsza jednostka generuje aż 204 konie mechaniczne mocy maksymalnej. Działa ona jedynie z 7-stopniową przekładnią DSG. Może być także połączona z napędem 4MOTION.
Volkswagen Transporter – ceny
Podstawowa cena netto Volkswagena Transportera wynosi 136 740 złotych. Auto może kosztować jednak znacznie więcej. Za jego topową wersję z przedłużonym rozstawem osi i silnikiem 204-konnym wraz z napędem na 4 koła należy zapłacić co najmniej 185 420 złotych.